Wat is Dorn therapie?

De dorn methode is een vriendelijke en zachte gewrichtstherapie die gebruikt kan worden bij problemen die direct of indirect samen hangen met de wervelkolom.

Door middel van een zachte, dynamische druk wordt geprobeerd om wervelscheefstand en beenlengteverschil op te heffen dan wel te verbeteren. We hebben wel even lange benen, alleen daar waar het been langer lijkt is er meer ruimte in het heupgewricht ontstaan. De benen zijn de steunpilaren van het bekken. Als deze pilaren ongelijk lang zijn, staat ook het bekken scheef. Bekken scheefstand.image1

Met de duimen worden de wervels op een voorzichtige manier op hun plek terug gedrukt. Alle correcties worden gedaan met een dynamische beweging. De client beweegt zich: hij/zij pendelt met zijn been of arm of draait het hoofd van links naar rechts. De beweging houdt de spieren bezig en leidt ze af. Op deze manier kunnen de spieren de correctie niet tegenwerken. Tegelijkertijd wordt het bindweefsel tussen de wervels los gemaakt, zodat de doorbloeding beter wordt en spieren en gewrichten soepeler kunnen worden.

Tijdens de eerste dagen na de correctie wordt alles weer gestabiliseerd, het spierstelsel, het bindweefsel en de gewrichtsbanden. Er kan spierpijn optreden na de behandeling. Het is verstandig om het na de behandeling rustig aan te doen.. dat wil zeggen, geen zware dingen tillen of onverwachte heftige bewegingen maken. Denk aan bijv tennissen.

Voor wie een Dorn therapie

• Lage rugpijn
  • Knieklachten
  • Blaasproblemen
  • Heupklachten
  • Scoliose
  • Schouderklachten
  • Uitstralende pijn naar benen en/of armen
  • Nekklachten
  • Kaakklachten
  • Voetproblemen
  • Maagklachten
  • darmklachten

Na de behandeling volgt (eventueel) de breuss massage:

Breuss massage richt zich op de gehele wervelkolom met name de tussenwervelschijven.
De tussenwervelschijf is het kraakbeen tussen de wervels dat ervoor zorgt dat de zenuwen beschermd worden en de wervels elkaar niet raken. Rudolf Breuss ontwikkelde in Duitsland de manuele tussenwervelschijf-massage en stelde vast dat deze zich heel goed laat combineren met de Dorn therapie.

De zachte Breuss Massage van de wervelkolom gaat ervan uit dat er geen versleten tussenwervelschijven bestaan, omdat alle cellen ook op hoge leeftijd steeds weer vernieuwd worden. Er bestaan wel gedegenereerde tussenwervelschijven, maar die kunnen d.m.v. deze massage gestimuleerd worden, zodat ze weer verbeteren en regenereren met als resultaat dat u zich beter gaat voelen.

Effect
De Breuss Massage is een hele rustige therapeutische rugmassage, die psychische en lichamelijke blokkades goed kan oplossen. Veel tussenwervelkolom problemen, zoals ischias, en een chronische hernia zijn met deze methode ongevaarlijk en goed te behandelen. Voor acute ischias is dit zelfs de enige manier om te behandelen!!

In de praktijk is gebleken dat bij spanningsklachten zoals burn-out het hele lichaam nogal heftig kan reageren, maar dat de spanning zichtbaar afneemt.image2
Ook bij menstruatieklachten kan de Breuss massage verlichtend werken.

De massage wordt met de handen uitgevoerd om de rug meer te strekken en de veerkracht van de tussenwervelschijven te stimuleren.
Er wordt geen gebruik gemaakt van medicamenten. Slechts een stuk zijdepapier wordt benut om de speciale olie diep in het weefsel te laten inwerken.

Bij osteoporose en of pijn wordt de massage heel voorzichtig uitgevoerd, want de massage mag nooit pijnlijk zijn. Deze massage brengt over het algemeen een enorm ontspannend effect teweeg en verlicht vele klachten, of neemt ze weg.
Bij zwangerschap en overige contra-indicaties wordt deze massage niet uitgevoerd.